”Det är bra med en kvalitetsstämpel”
Hallå där Jonas Eriksson, servicemarknadschef på Modins Bil i Uppsala, märkesverkstad för Ford. Hur går det för er just nu?
– Nybilsförsäljningen har haft det rätt tufft större delen av året. Men begagnade bilar säljer alltid bra, bara du har rätt bilar. Och mina egna ansvarsområden med verkstad och bildelar så omsätter vi ungefär som i fjol.
Har ni behövt permittera eller säga upp folk?
– Nej, vi har kunnat hålla igång verksamheten på ett bra sätt trots allt, så det har tack och lov inte behövts.
Ni klarade GBV:s årliga kontroll tidigare i år, var det tufft?
– Det var det inte. Det var första gången för oss, men vi hade många av funktionerna sedan tidigare.
Varför är det viktigt att vara med?
– Framför allt handlar det om att ta hand om kunderna och se till att de kan känna sig trygga. Så det är bra med en kvalitetsstämpel, ett kvitto på att vi gör ett gott jobb.
Har ni bra värden på kundnöjdheten?
– Ja, vi är en lite mindre verkstad och det blir lite mer personligt. Många uppskattar det. Men kundnöjdhet är en färskvara, det måste man jobba med hela tiden. Det går alltid att göra saker ännu bättre.
Något annat som händer på firman?
– Vi är inne i ett skifte när det gäller den svenska generalagenten. Hedin Motor Company tar över från Ford Motor Company. Det innebär att vi får lite nya rutiner med nya datorprogram med mera. Ett visst arbete just med skiftet, men det blir riktigt bra när det är klart.
Fakta: Modins Bil
Företaget ligger ett par stenkast utanför Uppsala centrum. De har cirka 40 anställda och omsatte 220 miljoner förra året.